Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W celu przygotowania młodzieży do konkursu organizujemy cykl warsztatów poświęcony UE i PE. Formą konkursową jest już tradycyjnie debata oksfordzka, która jest sztuką prowadzenia dyskusji oraz metodą uczenia się argumentacji własnych poglądów i przekonań. Ostatnią faza zmagań konkursowych jest przedstawienie prezentacji. W tym roku temat prezentacji brzmiał „tak czy nie dla produktów GMO”. Wiedza zdobyta przez uczestników Konkursu ma na celu wzrost świadomości społecznej i aktywizowanie postaw wyborczych oraz przybliżenie mechanizmów działania władz UE.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom.
Opis projektu
W roku szkolnym 2014/2015 po raz kolejny odbył się Konkursu Wiedzy o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Celem Konkursu jest upowszechnienie wiedzy na temat Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, ich znaczenia (pozytywnego i negatywnego), zasad funkcjonowania oraz historii.
Konkurs przebiegał w IV etapach:
I etap – warsztaty przygotowawcze dla grup biorących udział w Konkursie
II etap – test z wiedzy o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim
III etap – debata oksfordzka
IV etap – prezentacja finałowa
Aby przygotować młodzież do konkursu organizowaliśmy cykl warsztatów poświęcony UE i PE. Warsztaty te dotyczyły historii UE i PE, ich działania, postaci związanych ze zjednoczoną Europą. Od uczestników Konkursu wymagamy również wiedzy o prawach i obowiązkach europarlamentarzystów, procesie legislacyjnym ustanawiania prawa (dyrektyw, rozporządzeń itp.) przez PE. Wiedzę zdobyta podczas warsztatów i samodzielnych poszukiwań sprawdza test.
Trzecim etapem jest już tradycyjnie debata oksfordzka, która jest sztuką prowadzenia dyskusji oraz metodą uczenia się argumentacji własnych poglądów i przekonań. W tym roku latach młodzież zmierzyła się z następującymi tezami dotyczącymi UE
„Unia Europejska potrzebuje własnych sił zbrojnych”
„Społeczeństwo wielokulturowe szansą dla krajów europejskich”
„Rozwój przemysłu jest ważniejszy niż rozwój kultury”.
W finale Konkursu, który odbyła się 8 czerwca 2015 roku młodzież miała za zadanie przedstawić prezentację na temat „Tak czy nie dla produktów GMO”. Uczestniczyły w nim 2 drużyny z I LO i jedna drużyna z VII LO w Krakowa, zwycięzcy Debat Oksfordzkich.
I miejsce zajęła drużyna z VII LO w składzie Jakub Cięciwa, Wojciech Ciepliński i Franciszek Vetulani. W nagrodę pojadą na wizytę studyjną do Parlamentu Europejskiego w Brukseli.
II miejsce zajęła drużyna z I LO w składzie Dominika Tabis, Weronika Mazur i Anna Tomczyk. Specjalną nagrodę dla tej drużyny ufundowało Centrum Młodzieży, będzie to udział w projekcie polsko – niemieckim w Blossin koło Berlina.
Na III miejscu uplasowała się drużyna z I LO w składzie Marcin Tutajewski, Jerzy Calik i Marek Rajtar. W nagrodę dostali bony upominkowe do EMPIK-u ufundowane przez Centrum Młodzieży.
Dotychczasowe edycje cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli.
Konkursu Wiedzy o Parlamencie Europejskim honorowym patronatem objął poseł do PE Andrzej Duda.