Już po raz VII odbył się Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W celu przygotowania młodzieży do konkursu organizujemy cykl warsztatów poświęcony UE i PE. Formą konkursową jest debata oksfordzka, która jest sztuką prowadzenia dyskusji oraz metodą uczenia się argumentacji własnych poglądów i przekonań. Ostatnią faza zmagań konkursowych jest przedstawienie prezentacji. W tym roku temat prezentacji brzmiał „tak czy nie dla produktów GMO”. Wiedza zdobyta przez uczestników Konkursu ma na celu wzrost świadomości społecznej i aktywizowanie postaw wyborczych oraz przybliżenie mechanizmów działania władz UE.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom.
Opis projektu
W roku szkolnym 2012/2013 odbył się Konkursu Wiedzy o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Celem Konkursu jest upowszechnienie wiedzy na temat Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, ich znaczenia (pozytywnego i negatywnego), zasad funkcjonowania oraz historii.
Konkurs przebiegał w IV etapach:
I etap – warsztaty przygotowawcze dla grup biorących udział w Konkursie
II etap – test z wiedzy o Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim
III etap – debata oksfordzka
IV etap – prezentacja finałowa
Aby przygotować młodzież do konkursu organizowaliśmy cykl warsztatów poświęcony UE i PE. Warsztaty te dotyczyły historii UE i PE, ich działania, postaci związanych ze zjednoczoną Europą. Od uczestników Konkursu wymagamy również wiedzy o prawach i obowiązkach europarlamentarzystów, procesie legislacyjnym ustanawiania prawa (dyrektyw, rozporządzeń itp.) przez PE. Wiedzę zdobyta podczas warsztatów i samodzielnych poszukiwań sprawdza test.
Trzecim etapem jest już tradycyjnie debata oksfordzka, która jest sztuką prowadzenia dyskusji oraz metodą uczenia się argumentacji własnych poglądów i przekonań. W ostatnich latach młodzież zmierzyła się z różnorodnymi tezami dotyczącymi UE, w tym roku losowała spośród tez: „Unia Europejska potrzebuje własnych sił zbrojnych”, „społeczeństwo wielokulturowe szansą dla krajów europejskich” i „rozwój przemysłu jest ważniejszy niż rozwój kultury”.
W finale Konkursu, który odbyła się 10 czerwca 2033 roku młodzież zmierzyła się w debatach oksfordzkich z następującymi tezami:
„Polska powinna jak najszybciej wejść do strefy Euro”
„Unia Europejska powinna wspierać zatrudnienie wśród młodzieży”
„Istnieją sytuacje kiedy rząd ma prawo do ograniczenia wolności słowa (cenzura)”
W finale zwycięzcy debat mieli za zadanie przedstawić prezentację na temat „Książka czy e-book”. Uczestniczyły w nim 3 drużyny z I LO, 2 drużyny z X LO i jedna drużyna z VII LO w Krakowa.
I miejsce zajęła drużyna z I LO im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie w składzie: Michał Kwinta, Jan Banś i Bartłomiej Pyka pod opieką pana Grzegorza Urbanka.
W nagrodę pojechali na wizytę studyjną do Parlamentu Europejskiego w Brukseli.
Konkursu Wiedzy o Parlamencie Europejskim honorowym patronatem objął poseł do PE Jerzy Sonik.